Проєктне навчання (project-based learning) дедалі більше набирає обертів, оскільки є дуже ефективним і актуальним підходом до викладання та навчання. Численні дослідження вказують на те, що після його успішного впровадження в учнів покращується мотивація до навчання та підвищується рівень досягнень. Також така форма роботи допомагає реалізувати частково програму ранньої профорієнтації учнів, аби в майбутньому випускники свідомо обирали професію і навчальний заклад.
Що таке проєктне навчання?
За визначенням Buck Institute for Education, проєктне навчання – це метод, навчаючись за яким, учні, певний час досліджуючи і реагуючи на справжні, цікаві та складні питання, отримують потрібні знання та навички.
На думку дослідників (Barron & Darling-Hammond, 2008; Thomas, 2000), навчання на основі проєкту передбачає таке:
· учні застосовують знання та навички для вирішення реалістичних проблем у реальному світі;
· підвищується рівень відповідальності учня за виконаний обсяг роботи;
· вчителі виконують ролі тренерів та фасилітаторів дослідження, проводять рефлексії;
· часто учні працюють в парах або групах.
Такий формат навчання передбачає залучення учнів до систематизації та набування знань, створення власних продуктів. Він розвиває навички критичного мислення, співпраці, спілкування, міркування, синтезу та стійкості в умовах обмеженого часу та визначеної мети .
Чому проєктне навчання?
Оскільки навчання – це соціальна активність, яка відбувається в межах учнівських груп, культури та минулого досвіду, через проєктне навчання учні мають можливість використовувати не лише знання з навчальних дисциплін, а й вчитися вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність відповідно до ролі в навчальній команді й разом інтерпретувати результати своєї діяльності.
Це також дає можливість вчителям побачити учнів у новому світлі, допомагати їм розвивати вроджені здібності в новий спосіб, що не вдається часом у традиційній системі уроку. Крім того, часто проектне навчання реалізується через міждисциплінарні зв’язки, що виходять за межі програми одного конкретного предмету. Це значно розширює можливості вчителя і сприяє креативності, а учні часто мають завдання, у процесі вирішення яких отримують практичні навички, непередбачені в теоретичній частині навчального процесу.
Тобто навчання відбувається природним шляхом, ненав’язливо, адже ціль – не вивчити, а виконати завдання, отримати результат, що дійсно мотивує дітей.
“Проєктна наука – це захопливий спосіб вивчати навколишній світ. Зосереджуючи увагу на основних ідеях разом із практикою та перехресними поняттями, класні кімнати стають навчальними середовищами, де викладачі й студенти беруть участь у моделюванні та проведенні досліджень, формуванні та обговоренні гіпотез, що підтверджуються доказами й міркуваннями” (Krajcik, 2015).
Переваги проектного навчання
Для учнів:
· традиційна аудиторія перетворюється у відкритий навчальний простір, в якому учні рухаються у власному темпі;
· у процесі виконання проекту виникає потреба в самонавчанні та самовдосконаленні;
· навчання на основі запам’ятовування та повторення переходить до інтеграції, відкриття та презентації набутих знань;
· учні мають можливість проходити всі етапи “виробництва”: від ідеї, створення моделі майбутнього продукту до його реалізації.
Для вчителів:
· надає вчителям можливість вибудувати позитивну історію стосунків з учнями за нових умов;
· підібрати учням ролі, підкресливши їхні індивідуальність і природні таланти.
Звичайно, на фоні очевидних переваг існує й певна небезпека застосування проєктного навчання: виникає ризик не виконати навчальну мету і не досягти результатів. Але цього можна уникнути, якщо раціонально спланувати процес.
Планування навчального проєкту:
1.Визначаємо навчальні цілі.
2.Плануємо “що” і “як”, а не “коли”.
3.Плануємо, як відбуватиметься публічна презентація результатів проєкту.
Отже, світ неперервно змінюється, даючи дедалі більше можливостей застосовувати нові методи та підходи в навчанні, аби школярі були якомога краще підготовлені до реального життя. Проєктне навчання – метод, ефективність якого підтверджена світовою практикою.
Екологічний проект «Чисте подвір'я, чиста вулиця, чисте село»
Актуальність проекту
Природа – єдине й незамінне джерело матеріальних і духовних благ.
Постійно користуючись цим джерелом, людина навіть думати не хоче, що воно
коли-небудь зможе вичерпатися.
Нашому майбутньому загрожує не війна, а
деградація природного середовища планети.
Сучасна екологічна обстановка в Україні
стала вкрай небезпечною по всій її території.
Спеціалісти підрахували, що якщо не
знищувати сміття, то через 10 – 15 років воно вкриє нашу планету шаром завтовшки
Природа, у якій молоді доведеться жити, забруднюється,
піддається руйнуванню, знищується.
Проблемою стала ситуація в нашому селі,
адже воно теж є частиною держави, і згідно їз соціологічними опитуваннями
екологія в ньому мало чим відрізняєтся
від ситуації в інших населених пунктах.
Настав час діяти!
Мета проекту: формування особистості, здатної свідомо, активно, творчо впливати на навколишній
світ; виховання в підростаючого покоління почуття необхідності дотримання чистоти
та порядку дома, школі; сприяти виробленню активної життєвої позиції, прагненню
до здійснення громадсько-значущих справ; здійснення еколого-просвітницької роботи;
залучення учнів і батьківської громадськості до практичної діяльності з розв’язанням
проблем навколишнього середовища.
Завдання проекту:
1. Організація співпраці з місцевими органами
влади у вирішенні проблем із благоустрою та чистоти в нашому селі.
2. Організація практичної діяльності
учнів, спрямованої на благоустрій і наведення чистоти в селі:
3. Моніторинг екологічної ситуації в селі;
4. Виявлення стихійних смітників;
5.Озеленення і благоустрій території школи;
6.Проведення факультативних, позаурочних занять з екології;
7.Участь у обласних, районних екологічних акціях і конкурсах.
Учасники проекту: учні школи, педагоги, батьківська
громадськість, місцеві органи влади.
Мотивація:
1.Усвідомлення власної потреби в
діяльності, спрямованої на захист природи та збереження чистоти в селі, дома,
біля школи;
2.Можливість усвідомлення значущості
природо-охоронного підходу до довкілля;
3.Відчуття відповідальності за життя
своєї громади, за свою громадську позицію.
Очікувані результати:
- усвідомлення учнями власної відповідальності за поліпшення стану довкілля;
-позитивне ставлення до
цінностей природи, готовність оберігати і відновлювати її;
-
формування у молодого
покоління нової культури взаємовідношення з природою – культури, що поєднує
право користування природними благами і відповідальності за стан навколишнього
природного середовища, засновану на розумінні цінності природи;
-
розуміння майбутніми
громадянами важливої проблеми людства – проблеми збереження навколишнього середовища;
-
співпраця та допомога
батьків та громадськості.
Шляхи реалізації проекту:
-
провести дослідження з метою
виявлення та створення банку даних стихійних сміттєзвалищ на села;
-
організувати прибирання біля Олізарського джерела»;
-
організувати тиждень
прибирання мікрорайону школи «Ошатний двір та вулиця»;
-
провести в класах виховні години «Чисте довкілля – запорука
здоров’я» та бесіди «Чисто не там,
де прибирають, а там де не
смітять»;
- проведення шкільних екоакцій «Посади своє дерево», «День врятованого дерева», «Шпаківня».
Мета проєкту
1. Посилити відчуття патріотизму та гордості за свою країну;2.Спонукати школярів до роздумів щодо майбутнього рідного села, держави та осмислення своєї власної ролі у їх розбудові;
3.Популяризувати український фольклор та народні звичаї;4. Вчити вболівати за сьогодення і майбутнє своєї держави, сприймати її такою, яка вона є;5.Формувати всебічно розвинену особистість, що своїми вчинками будуватиме, створюватиме, відроджуватиме заради УкраїниСоціальне значення проєкту
Наш проект є справді соціально важливим. Нехай поки що на рівні школи та класу, але він діє! Мені приємно, що мої однолітки не бояться говорити про свої патріотичні погляди, цікавляться нашим фольклором, вільно висловлюють свої думки на папері. А проекти такої спрямованості, як наш, спонукають замислитися: «А що саме Я можу зробити для своєї країни?» Та найголовніше, своїм проектом ми показали, що Україна потребує кожного з нас, ми потрібні своїй державі та народові. І саме нам, молоді, будувати майбутнє України!
Члени ДГО «Промінь» працювали над проєктом «Село моє-для мене ти єдине». Вони досліджували давню історію села, походження назви «Лозки», знайомилися з жителями села, які є гордістю нашого села. Знайомилися з ремеслами, якими займаються в селі.
Немає коментарів:
Дописати коментар